مقایسه توانایی تفکر انتقادی دانشجویان ترم های اول و آخر کارشناسی پرستاری و پرستاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جهرم 1386

نویسندگان

وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی

چکیده

چکیده:

 مقدمه: صاحب نظران پرستاری معتقدند توانایی تفکر انتقادی پرستاران نقش بسیار مهمی در ارائه خدمات مراقبتی خاص به هر بیمار ، حل مشکلات و اتخاذ تصمیمات پیچیده دارد ، به همین جهت لازم است این توانایی طی کسب تجارب آموزشی و پس از اشتغال به حرفه پرستاری رشد و توسعه یافته و مورد ارزشیابی قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه توانایی تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی پرستاری ترم های اول و آخر و پرستاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی جهرم به صورت توصیفی- مقایسه ای انجام شد.

روش کار:

پژوهش حاضر از نوع مقطعی تحلیلی بود. جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از طریق خود گزارش دهی با استفاده از پرسشنامه استاندارد ارزیابی توانایی تفکر انتقادی واتسون و گلیزر( فرم الف)که توسط محقق با شرایط اجتماعی و فرهنگی کشورهمگون سازی و اعتبار و اعتماد آن ارزیابی شده بود صورت گرفت. نمونه پژوهش مشتمل بر 53 نفر دانشجوی کارشناسی پرستاری ترم اول و آخر، و 41 نفر از پرستاران بالینی بود که روش نمونه گیری در مورد دانشجویان غیر تصادفی و در مورد پرستاران بالینی به روش تصادفی با احتساب سهمیه هر یک از دو بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جهرم بود.

یافته ها:

نتایج نشان داد که میانگین توانایی تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری ترم اول 1/45 (با انحراف معیار 7/8)، ترم آخر  3/44 (با انحراف معیار 05/6) و پرستاران بالینی 3/44 (با انحراف معیار 7/7) می باشد که بیانگر ضعیف بودن توانایی تفکر انتقادی هر 3 گروه مورد پژوهش بود . نتایج آزمون کروسکال والیس نیز بیانگر عدم وجود تفاوت معنی دار بین میانگین امتیازات بدست آمده از 5 بخش آزمون توانایی تفکر انتقادی و نیز میانگین  نمره کل آزمون در هر سه گروه مورد پژوهش بود (05/0>P < /span>).

بحث و نتیجه گیری:

با توجه به ضعیف بودن توانایی تفکر انتقادی دانشجویان و پرستاران و نیز عدم وجود تفاوت بین توانایی تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول و آخر و پرستاران بالینی ، لزوم بازنگری در استراتژی های آموزشی سنتی فعلی احساس می شود. استفاده بیش تر از استراتژی های فعال یادگیری و نیز بکار گیری روش های مراقبتی در راستای مشارکت فعال تر پرستاران در تصمیم گیری های بالینی نیز توصیه می شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A comparison of the critical thinking ability in the first and last term baccalaureate students of nursing and clinical nurses of Jahrom University of Medical Sciences in 1386

نویسندگان [English]

  • R Eslami Akbar
  • Farideh Maarefi

چکیده [English]

Abstracts:


Introduction:

Nursing authorities believe that the ability to think critically by nurses plays an important role in providing individual care, solving problems,  making complex decisions, Therefore, critical thinking ability needs to be developed and evaluated during educational experience and be promoted after employment as a professional nurse. The aim of this study was to determine and compare critical thinking abilities among the first and last term baccalaureate nursing students and clinical nurses of Jahrom University of Medical Sciences.                                                                                                    

Material and Methods:

This is a cross-sectional study and the data were collected through self reporting using Watson and Glaser standard questionnaire (form A) matched with social and cultural circumstances of Iran country.  Its validity and reliability was determined in a pilot study. The subjects of this study included 53 first term and last term baccalaureate nursing students and 41 baccalaureate clinical nurses. The sampling method inused  was nonrandom while nurse contributors were selected through  random sampling.                                                                                                                                                     

Results:

The findings showed that the mean score of critical thinking of the first term nursing students was 45/1 SD± 8/1, the last term nursing students was 44/3 ± 6/05 and clinical nurses was 44/3 ± 7/7, indicating the weakness in critical thinking abilities in t he study groups. Also, there were no significant differences between nursing students and clinical nurses in the mean scores of the five sub -scores and total scores of WG critical thinking appraisal                                                                                            

Conclusion:

Regarding the weakness and also lack of differences in critical thinking ability of the first term and last term nursing students and clinical nurses, there is a need to revise the present traditional educational strategies. The, use of more active learning methods, and application of caring methods leading to active participation of nurses in clinical decisions are suggested.                                             

                                          

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Thinking
  • Nursing Students
  • Clinical Nurses