بررسی دیدگاههای کادر پرستاری شاغل در بیمارستانهای جهرم در مورد قوانین ومقررات و مسئولیتهای حرفه ای

نویسندگان

وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی

چکیده

شغل پرستاری فعالیتی مبتنی بر معنویات وتعهدات اخلاقی وقانونی  می باشد یکی از مسئولیتها ی مهم هر پرستار آشنا بودن به قوانین ومقرارت مرتبط با حرفه خود  می باشد .  هدف از انجام این مطالعه نیز تعیین دید گاههای پرستاران شاغل ومیزان  شناخت واگاهی آنان از قوانین و مقرارت و مسئولیتهای حرفه ای بوده است. 


مواد و روشها :

دراین مطالعه توصیفی، مقطعی دیدگاههای کادر پرستاری شاغل در بیمارستانهای استاد مطهری و پیمانیه جهرم در مورد قوانین ، مقررات ومسئولیتهای حرفه ای  مورد بررسی قرار گرفت. ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه ای دو قسمتی بود که بخش اول در مورد اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم شامل 50سوال بود که40سوال آن مربوط به قوانین و مقررات حرفه ای (بخش یک) ،7سوال در مورد وظایف  شغلی (بخش دو) و سه سوال در مورد ارتکاب جرایم حرفه ای (بخش سه) بود. نمونه های این پژوهش را کلیه کادر پرستاری شاغل در دو بیمارستان تشکیل می دادند (271 نفر). در مجموع داده های 167 پرسشنامه توسط برنامه آماری SPSS  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. د راین پژوهش درصد پاسخگویی به تک تک سوالات پرسشنامه نیز تعیین گردید.


یافته ها:

میانگین کل میزان آگاهی در دو بیمارستان (در مجموع سه بخش) 52/37  ، در بیمارستان استاد مطهری 88/36 ودر بیمارستان پیمانیه 48/38 بود . بین میانگین میزان آگاهی پرسنل در بیمارستان پیمانیه) 014/3   SD 44/29 ( Mean=   ودر بیمارستان استاد مطهری ( 29/2  SD03/28 M= ) در بخش یک اختلاف آماری معنی داری وجودداشت (000/0=P < /span>) . اما بین میزان آگاهی و سطح تحصیلات ‘ سن ‘ وضعیت تأهل ‘ سابقه خدمت و نوع مسئولیت ارتباط آماری معنی دار نبود.بررسی درصد پاسخگویی به سوالات نشان دادمیزان اگاهی (% 8/80) 135 نفر از نمونه هادر مورد اخذ رضایت شفاهی از بیمار و(% 9/56) 95 نفر از نمونه هادر مورد رضایت بیماری که تلفنی در خواست آمبولانس یا دریافت مراقبتهای پر ستاری نموده،(%5/60) 101 نفر از نمونه ها در موردعدم دسترسی به یکی از والدین در مورد درمان نسبتاً اورژانس ،پایین بود. همچنین(% 6/79) 133 نفر از پرسنل آسیب وارده به بیمار را ناشی از بی مبالاتی پرسنل بهداشتی نمی دانستند. (%1/43) 72 نفر بیان کرده بودند که چنانچه مشکل حرفه ای در محل خدمتشان پیش آید نمی دانند به کدام مرجع قانونی مراجعه کنند و (%6/79) 133 نفر از نمونه ها معتقد بودند که در صورت بروز مشکل مورد حمایت قرار نمی گیرند.


بحث و نتیجه گیری:

بررسی درصد پاسخگویی به سوالات نشان داد که درچند مورد مهم میزان آگاهی پایین است و نیاز به آموزش پرستاران و دانشجویان پرستاری در زمینه حقوق و قوانین حرفه ای واضافه نمودن واحد درسی تحت عنوان حقوق پرستاری احساس می گردد همچنین تهیه جزوات آموزشی و برگزاری کلاس های آموزش ضمن خدمت می تواند گامی مؤثر در جهت ارتقاء آگاهی پرستاران شاغل باشد.

کلیدواژه‌ها