شیوع پرفشاری خون و عوامل مرتبط با آن در افراد 59 ـ 30 ساله شهر جهرم

نویسندگان

وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی

چکیده

  پرفشاری خون به دلیل شیوع بالای آن و همراهی با بیماری های قلبی و عروقی یک مشکل بهداشتی – درمانی در کشورهای صنعتی و در حال توسعه است. میزان شیوع پرفشاری خون در کشورهای مختلف ، متفاوت است و در داخل کشورها در مناطق مختلف نیز متفاوت گزارش شده است. این مطالعه به منظور تعیین شیوع پرفشاری خون و عوامل مرتبط با آن در شهر جهرم انجام گرفت تا بتوان از نتایج کسب شده در ارتقاء سلامت جامعه  استفاده کرد.


مواد و روش ها :  

  در این تحقیق ، 1374 نفر (757مرد و 617 زن ) در یک مطالعه تحلیلی- مقطعی مورد بررسی قرار گرفتند . سن افراد مورد بررسی ، بین 30 تا 59 سال بود . روش نمونه گیری به صورت طبقه بندی دو مرحله ای بود و از هر خانوار ، یک نفر بصورت تصادفی انتخاب شد. روش جمع آوری اطلاعات ، مصاحبه و معاینه بالینی و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه و  دستگاه فشارسنج جیوه ای بود .


یافته ها :

  9/31 درصد نمونه ها دارای پرفشاری خون دیاستولیک و 5/26 درصد دارای پرفشاری خون سیستولیک بودند. بااستفاده ازآزمون مربع کای  نشان داده شدکه بین پر فشاری خون و عوامل مرتبط با آن ارتباط معنی داری وجود دارد (P<0/01)  .


نتیجه گیری :

  در جمعیت بالای 30 سال شیوع پرفشاری خون زیاد بود . سن، بیماری های قلبی- عروقی، بیماری های کلیوی و مصرف دارو با شیوع فشار خون بالا مرتبط بودند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Prevalence of hypertension related Factors in Persons aged 30-59 years old in Jahrom city , Iran.

نویسندگان [English]

  • safari zarei
  • Mohammad Salehi Pourahmadi
  • Shiva Beigiadeh