نویسندگان
1 دانشگاه آزاد اسلامی
2 دانشکده تربیت معلم
3 دایره تربیت بدنی
چکیده
مقدمه: بسیاری از محققین معتقدند که مشکلات ذهنی از جمله اضطراب و افسردگی، کاهش عزت نفس و ضعف نشانگان جسمانی و اجتماعی را میتوان با تمرین و فعالیت بدنی بهبود بخشید. هدف از پژوهش حاضر مقایسه میزان سلامت روان اعضای هیئت علمی رشته تربیت بدنی و رشتههای غیرتربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش کار: روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به شکل پیمایشی روی 600 نفر از اعضای هیئت علمی زن و مرد رشته تربیتبدنی و غیرتربیتبدنی واحدهای یازده گانه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نمونه آماری انجام شد. روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای تصادفی بود. برای اندازهگیری سلامت روانی آزمودنیها از پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی (28GHQ-) و برای مقایسه میانگینهای دو جامعه از آزمون t مستقل استفاده شد. یافتهها: تجزیه و تحلیل آماری نشان داد در ابعاد افسردگی، ضعف در عملکرد اجتماعی و اضطراب، بین اعضای هیئت علمی رشته تربیتبدنی و غیرتربیتبدنی تفاوت معناداری وجود دارد، اما در بعد علائم جسمانی تفاوت معنادار نیست. همچنین میزان افسردگی و اضطراب در اعضای هیئت علمی رشته تربیت بدنی در مقایسه با اعضای هیئت علمی رشتههای غیرتربیتبدنی کمتر بود. بحث و نتیجهگیری: با توجه به مطرحبودن ورزش به عنوان یکی از ابزارهای حفظ سلامت جسمانی- روانی و پیشگیری از بروز ناهنجاریهای روانی و شرایط شغلی و ارتباط بیشتر اعضای هیئت علمی رشته تربیت بدنی با فعالیت های جسمانی و ورزشی، این گروه نسبت به اعضای هیئت علمی رشتههای غیرتربیت بدنی از افسردگی و اضطراب کم تر و سلامت روان مطلوب تری برخوردارند. بر این اساس شرکت مدرسین رشتههای غیرتربیتبدنی در برنامههای ورزشی توصیه میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Mental health in faculty members of physical education and those in other fields in Islamic Azad University
نویسندگان [English]
1
2
3
چکیده [English]
Introduction: Many researchers have indicated that numerous mental problems such as anxiety, depression, reduced self-esteem, etc. can be improved through exercise. This study aimed to survey the mental health among the faculty’s members of physical education and other fields in Islamic Azad University. Material and Methods: This is a descriptive and analytical study. 600 faculty members of physical education and other fields were selected through cluster and stage sampling randomly as samples from Islamic Azad University in Iran. So, General Health Questionnaire-28 (GHQ_28) was given to the subjects and then collected. To analyze the data, descriptive and inferential statistical (t-test) were used. Results: The results of this research showed that there were significant differences in depression, social dysfunction and anxiety between the faculty members of physical education and other fields but there was no difference in somatization. The rates of depression and anxiety are lower in the faculty members of physical education than among the members of other fields. Conclusion: Sport is a tool for maintaining physical and mental health and preventing mental disorders. The faculty members of physical education departments suffer less from depression and anxiety and enjoy higher levels of mental health. Therefore, it is recommended that faculty members of other fields than physical education participate in an exercise program.
کلیدواژهها [English]