مقایسه تاثیر دو روش آموزشی سخنرانی و نمایش فیلم بر آگاهی دانش‌آموزان پسر پایه سوم ابتدایی شهرستان زاهدان درباره پیشگیری از حوادث و سوانح در سال تحصیلی 87-86

نویسندگان

وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی

چکیده

مقدمه: سوانح و حوادث و آسیب‌ها مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده سلامتی و علل مرگ و میر افراد و سنین در بسیاری جوامع محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش به دو روش سخنرانی و نمایش فیلم بر آگاهی و نگرش دانش‌آموزان پسر مقطع سوم دبستان درباره پیشگیری از حوادث و سوانح انجام گردید. روش کار: این مطالعه به صورت نیمه‌تجربی بر روی 104 دانش‌آموز پسر پایه سوم ابتدایی که به شکل تصادفی به دو گروه آموزشی «نمایش فیلم» و «سخنرانی» تقسیم شدند، صورت گرفته است. ابزار مورد استفاده پرسش‌نامه پژوهشگرساخته بود که 15 سوال در خصوص آگاهی طراحی و به صورت مصاحبه بررسی شد. در ابتدا پیش‌آزمون انجام و سپس جهت گروه اول با روش سخنرانی به مدت 20 دقیقه در مورد پیشگیری از حوادث توضیح داده شد و جهت گروه دوم با استفاده از فیلم به مدت 20 دقیقه روش پیشگیری ازحوادث آموزش داده شد. دو هفته به دانش‌آموزان مهلت داده شد و سپس پس‌آزمون از گروه‌ها انجام شد و نتایج دو مرحله با استفاده از آمار توصیفی- تحلیلی با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت آنالیز اطلاعات از آزمون تی مستقل و آزمون تی دانشجویی استفاده شد. یافته‌ها: بین میانگین آگاهی قبل و بعد از روش‌های آموزشی تفاوت وجود داشت و ارتقاء آگاهی در روش نمایش فیلم از روش سخنرانی بیشتر بود. بین آگاهی و تحصیلات پدر و مادر رابطه معناداری وجود داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج لازم است که برنامه‌های آموزشی متناسب با سن دانش آموزان و ترجیحا روش های آموزشی محرک و جالب برای دانش‌آموزان تدوین شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The impact of lecturing and video playing methods (lecturing and video playing) on the knowledge of third grade male students about prevention of accidents and injuries in Zahedan, 2008

نویسندگان [English]

  • Mahin Naderifar
  • Majid Akbarizadeh
  • Mahbobeh Bayat

چکیده [English]

Introduction: Accident and injuries are important risk factors of health, leading to death and disability in all countries. This study was conducted aiming at determining the efficacy of education through two methods (lecturing and video playing). Material and Methods: The present study is a semi-experimental study on 104 third grade students. They were given a self-made questionnaire including 15 questions about their knowledge. They were then interviewed. The data were analyzed using paired t-test. Results: The results showed that there is a significant relationship between the mean scores before and after training. The knowledge was more increased in video playing than lecturing methods (P<0.001). There was a significant relationship between the pupils’ knowledge of their parents’ literacy (P<0.001). There was no significant correlation between the level of knowledge of the pupils and their parents' job. Conclusion: Based on the results of this study, it seems necessary to prepare appropriate educational programs, using interesting and exciting methods about prevention of accidents and events for primary school children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge
  • Lecture
  • students