عوامل موثر بر حضور و عدم حضور در کلاس های درس نظری از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم

نویسندگان

دانشگاه علوم پزشکی جهرم

چکیده

مقدمه: کلاس های درس اساتید دارای اهمیت بسزایی هستند،چون حجم زیادی ازنگرش ها و تجربیات اساتید در این کلاس ها به دانشجویان منتقل می شود.تحقق موارد فوق،مستلزم حضور فعال و مستمر دانشجویان پزشکی درکلاس درس تئوری است.هدف ازاین مطالعه، بررسی عوامل مؤثر بر حضور و عدم حضور در کلاسهای درس نظری از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم می باشد. روش مطالعه:دراین مطالعه توصیفی– تحلیلی، از بین جمعیت آماری 254 نفری ازدانشجویان پزشکی در مقاطع علوم پایه، فیزیوپاتولوژی و بالینی دانشگاه علوم پزشکی جهرم،181 پرسشنامه تکمیل و عودت داده شد.اطلاعات با استفاده ازنرم افزار15 spssو شاخص های مرکزی، پراکندگی داده ها وآزمون تی تست مستقل وآنالیز واریانس یک طرفه، تجزیه و تحلیل شد.سطح معنی داری کمتراز05/0در نظرگرفته شد. یافته ها: میانگین سن (انحراف معیار± ) 181 دانشجویی که به پرسشنامه پاسخ دادند 2/2±48/21 بود که 3/66درصد آنها مونث بودند.از بین عوامل 12 گانه ی مؤثر بر حضور درکلاسهای درس نظری بیشترین میانگین نمره مربوط به، کاربرد مطالب ارائه شده کلاس تئوری در بیمارستان بود. از بین عوامل 12 گانه ی مؤثربرغیبت درکلاسهای درس بیشترین میانگین نمره مربوط به نامناسب بودن روش تدریس بود. نتیجه گیری: تدریس بر بالین بیمار، تسلط استاد بر موضوع درسی، اهمیت وضرورت موضوع از عوامل دخیل بر میزان و تداوم حضور مؤثر دانشجویان پزشکی در کلاس درس می باشد و عواملی مانند نامناسب بودن روش تدریس اساتید، کم بازدهی کلاس ها، خستگی ناشی ازکلاس های قبلی باعث غیبت دانشجویان پزشکی در کلاس درس می باشد

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The evaluation of effective factors on attendance and nonattendance in theoretical classrooms, from the Viewpoints of Medical students of Jahrom’s University of Medical Sciences

نویسندگان [English]

  • Mohammadyassin Karami
  • Ayda Amanat
  • Athar Rasekh Jahromi
  • AbdAReza Sotoodeh Jahromi

چکیده [English]

Introduction: lectures of the professors are important, because, a great volume of Outlook and experiences of professor in these classes will be transferred to students. The Realization of above mentioned is active and continued participation of students in theoretical Classroom. The objective of this study is evaluation of effective factors on the presence and absence in theoretical classrooms, from the viewpoints of medical students of Jahrom medical university. Methods: This is analytic descriptive study. The statistical population is 254 of medical students from basic, physiopathology and clinical sections, 181 questionnaires were completed and returned. Data was analyzed by SPSS15 and Central index, dispersion, Independent t-Test and One way ANOVA. Significant level was considered less than 0.05. Results: The mean age (standard deviation ±) of 181 students who responded to the questionnaire, was 21.48 (± 2.2) that 66.3 percent of them were female. Among the 12-fold factors that affect on presence in theoretical classrooms, the maximum mean score were about application of the theory class presentation in hospital and among the 12-fold factors that affect on absence of theoretical classroom, the highest score related to inappropriate teaching method of professors. Conclusions: Application of Contents presentations at bedside patient, mastery of professor on the subject, important and the necessity of subject can be effective on the continuity of their presence in classrooms. Inappropriate teaching method by professors, Low efficiency of classes and fatigue from the previous classroom are presented by medical students as important factors that encourage the students to absent of classrooms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Medical students
  • attendance-nonattendance
  • classroom
  • Effective factor
  • Jahrom