نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روان شناسی سلامت، گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
2 استادیار روان شناسی، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی غیردولتی فیض الاسلام، خمینی شهر، ایران
3 استادیار روان شناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
4 استادیار روان شناسی سلامت، گروه روان شناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
5 دانشیار روان شناسی، گروه روان شناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
چکیده
مقدمه: شیوع بالا و پیامدهای بیماری فشار خون در معلمان، اهمیت شناسایی عوامل موثر بر این بیماری را دو چندان کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تشخیص گذاری راهبردهای سلامت محور، خودمدیریتی و راهبردهای ناسازگار بر فشار خون معلمان شهر
خرم آباد بود.
روش کار: پژوهش حاضر به روش مقطعی در سال 1402 انجام شد. جامعه آماری پژوهش، تمام معلمان شهر خرم آباد در نظر گرفته شد. حجم نمونه برابر با 324 نفر شامل 175 نفر معلم بدون فشار خون و 149 نفر معلم با فشار خون بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در مطالعه حاضر از پرسش نامه استاندارد عوامل روان شناختی موثر بر فشار خون برای گردآوری داده ها استفاده شد. داده ها به کمک نرم افزار spss-24 با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس و تحلیل تشخیصی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد تابع تشخیصی دارای قدرت تمیز بسیار بالایی در تفکیک و تشخیص گذاری معلمان با فشار خون و بدون فشار خون است (0.05>p)، به گونه ای که 81.7 درصد میزان موقعیت تابع تشخیصی به وسیله مولفه های راهبردهای سلامت محور، خودمدیریتی و راهبردهای ناسازگار بود. همچنین بیشترین قدرت تشخیص گذاری مربوط به زیرمقیاس آگاهی از بیماری بود (0.05>p).
نتیجهگیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت عوامل روان شناختی در تشخیص گذاری و پیش بینی فشار خون معلمان نقش مهمی داشته و بدین منظور روانشناسان، مشاوران و دست اندرکاران آموزش و پرورش برای پیشگیری و درمان فشار خون معلمان باید به آن ها توجه ویژه ای داشته باشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The diagnostic role of health-oriented strategies, self-management and incompatible strategies on hypertension: A discriminant analysis
نویسندگان [English]
1 PhD Student in Health Psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University, Najafabad Branch, Najafabad, Iran.
2 Assistant Professor of Health Psychology, Department of Psychology, Faizul Islam Institute of Higher Education, Khomeini Shahr, Iran
3 Assistant Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor of Health Psychology, Department of Psychology, Najaf Abad Branch, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran
5 Associate Professor of Psychology, Department of Clinical Psychology, Faculty of Medicine, Army University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]
Introduction: The high prevalence and consequences of hypertension in teachers has doubled the importance of identifying factors affecting blood pressure disease, the purpose of this study was to investigate the role of the diagnostic role of health-oriented strategies, self-management and incompatible strategies on hypertension: A discriminant analysis in Khorram Abad city.
Materials and Methods: The current research method was cross-sectional in year1402. The statistical population was made up of teachers in Khorramabad city, the sample size of the study was equal to 324 people, of which 175 teachers without hypertension and 149 teachers with hypertension were selected by available sampling method. In this study, the standard questionnaire of psychological factors affecting blood pressure was used to collect data, and these data were analyzed with the help of spss-24 software and by variance analysis and discriminant analysis.
Results: The results of the discriminant analysis showed that the discriminant function has a very high clean power to distinguish and diagnose teachers with and without hypertension (p<0.05), such that 81.7% of the position of the discriminant function is based on the components of health-oriented strategies, self-management and inconsistent strategies. Also, the diagnostic power related to the subscale of awareness of the disease has been higher(p<0.05).
Conclusion: Based on the findings of the present research, it can be concluded that psychological factors play an important role in diagnosing and predicting teacher’s hypertension, and for this purpose, psychologists, counselors and education professionals should pay attention to these factors to prevent and treat teacher’s hypertension.
کلیدواژهها [English]