نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
2 گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
3 گروه بیماریهای عفونی و گرمسیری، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
مقدمه: بیماران کووید-19 استرس زیادی را ادراک میکنند و دچار علائم روانی شامل افسردگی، استرس و اضطراب میشوند. چون این بیماران ملزم به رعایت شرایط قرنطینه هستند، میتوان از روش آموزش از راه دور برای این بیماران استفاده کرد. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش از راه دور مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر روی علائم روانی بیماران کووید-19 انجام گردید.
روش کار: در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده، جامعه پژوهش تمامی بیماران کووید-19 مراجعهکننده به بیمارستان غرضی شهر اصفهان در زمستان سال 1400 بودند. با روش نمونهگیری در دسترس 70 نفر از آنها انتخاب و به روش تصادفیسازی محدود به دو گروه مداخله و کنترل (35 نفر) تقسیم شدند. برای گروه مداخله برنامه آموزش از راه دور مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری طی پنج جلسه 60 دقیقهای در طی دو هفته اجرا گردید. گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. شاخص علائم روانی، قبل و بعد از جلسات آموزش، با استفاده از پرسشنامه DASS-21 اندازهگیری شدند. دادهها با نرمافزار SPSS21 و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و با انجام آزمونهای مجذور کای، تحلیل واریانس، تی مستقل و زوجی و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: آموزش از راه دور مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر تمامی ابعاد علائم روانی بیماران کووید-19 در گروه مداخله تاثیر معنیدار داشته و باعث کاهش آن در گروه مداخله شده است (p<0.05).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج، این شیوه آموزش میتواند علائم روانی بیماران کووید-19 را بهبود بخشد. با توجه به امکان استفاده راحت و فراگیر آموزش از راه دور، استفاده از این روش آموزش به بیمار در شرایط پاندمیک مشابه، توصیه میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Distance Education of Stress Management in a Cognitive-Behavioral Way on The Psychological Symptoms of Covid-19 Patients: a Randomized Clinical Trial.
نویسندگان [English]
1 Department of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
2 Department of Clinical Psychology, Faculty of Medicine, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
3 Department of Infectious Diseases and Tropical Medicine, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
چکیده [English]
Introduction: Covid-19 patients perceive a lot of stress and suffer from psychological symptoms including depression, stress and anxiety. Because these patients are required to comply with quarantine conditions, remote training can be used for these patients. Therefore, this study was conducted with the aim of investigating the effect of remote training of stress management in a cognitive-behavioral way on the psychological symptoms of covid-19 patients.
Materials and Methods: In this randomized clinical trial, the research population was all the patients with Covid-19 referred to the Dr.Garazi hospital in Isfahan city in the winter of 1400. 70 people were selected by available sampling method and divided into two intervention and control groups (35 people) by limited randomization method. For the intervention group, remote training program on stress management was implemented in five sessions of 60 minutes in two weeks. The control group did not receive training. Psychological symptoms were measured before and after the training sessions using the DASS-21 questionnaire. The data were analyzed with SPSS21 software and by performing chi-square tests, analysis of variance, independent and paired t-test, and analysis of covariance.
Results: Remote training of stress management in a cognitive-behavioral way had a significant effect on all dimensions of psychological symptoms of covid-19 patients and reduced them in the intervention group (p≤0.05).
Conclusion: Based on the results, this method of training can improve the psychological symptoms of covid-19 patients and it is recommended due to the convenience and possibility of use in the quarantine conditions of these patients.
کلیدواژهها [English]