محفظه لوله گذاری ایمن برای استفاده در دوران کرونا

نویسندگان

1 مسئول بخش بی هوشی بیمارستان مطهری، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران

2 مرکز تحقیقات بی هوشی و کنترل درد، دانشگاه علوم پزشکی جهرم،جهرم،ایران

چکیده

نامه ای به سردبیر:
یکی ازدغدغه ها و نگرانی های اصلی کارکنان و پزشکان بخش بی هوشی درهنگام اینتوبیشن بیماران مراجعه کننده به اتاق عمل،
شیوه حفاظت از خود در مقابل بیماری و جلوگیری از ابتلا به آن است. از آن جایی که ابتلا به بیماری کووید-19 در مقایسه با سایر
بیماری های تنفسی شناخته شده، علایم و عوارض شدیدتری به همراه داشته و حتی می تواند جان فرد را تهدیدکند، توجه به مسایل حفاظتی و نحوه پیشگیری موثر از ابتلا به آن از اهمیت زیادتری برخوردار است. در این راستا، نویسندگان گزارش حاضر با طراحی یک محفظه اینتوبیشن سبب افزایش ایمنی کارکنان بخش بی هوشی در برابر آلودگی ویروس کووید-19 شدند. در حال حاضر جهان با پاندمی ناشی از کووید-19مواجه است و همگان از ابتلا به آن در هراس هستند. یکی از راه های انتقال این ویروس از طریق انتشار قطره ای در هوا است. از این رو، کارکنان درمانی در زمان مواجهه با بیمار، نیاز است از تجهیزات حفاظتی مناسب همچون ماسک یا شیلد استفاده کنند. رعایت اصول حفاظتی اعلام شده برای کارکنان بخش بی هوشی به خصوص در زمان اینتوبیشن که در تماس مستقیم با راه های تنفسی بیمار هستند، اهمیت ویژه ای دارد. این گروه از کارکنان ممکن است در زمان جای گذاری لوله تراشه در مسیر راه هوایی بیمار، با ذرات تنفسی آلوده به ویروس کووید-19 مواجه و به بیماری مبتلا شوند. در زمان گسترش پاندمی کووید-19، علاوه بر افزایش میزان نیاز کارکنان درمانی به تجهیزات حفاظتی مناسب، احتمال ابتلای کارکنان و پزشکانی که در تماس مستقیم  در هنگام لوله گذاری هستند نیز افزایش می یابد.این مساله انگیزه طراحی محفظه اینتوبیشن ایمن توسط نویسندگان بوده است. پس از طرح موضوع در کمیته اجرایی و کسب موافقت مسئولین برای همکاری در تهیه کلیه امکانات مورد نیاز، محفظه اینتوبیشن مورد نظر طراحی و ساخته شد. محفظه اینتوبیشن یاد شده از جنس پلاستیک بسیار شفاف، به ارتفاع 50 سانتی متر و عمق 40 سانتی متر، با دو سوراخ باز می باشد. اندازه محفظه به گونه ای طراحی شده است که به راحتی روی سر و گردن بیمار قرار گرفته و دو سوراخ تعبیه شده نیز محلی برای ورود راحت دست های کارکنان بی هوشی یا پزشک متخصص بی هوشی برای لوله گذاری داخل تراشه می باشد. یکی از ویژگی های محفظه مذکور شفافیت زیاد بدنه آن است که مانع خطای دید شده و به راحتی می توان اینتوبیشن صحیح را با سرعت و دقت لازم انجام داد. در واقع هدف اصلی از طراحی این محفظه، حفاظت فردی و رفع نگرانی کارکنان و پزشکان متولی انجام عمل اینتوبیشن از عدم ابتلا به ویروس و ارتقاء کیفیت عملیات بوده است. این محفظه را می توان به راحتی با الکل 70% ضد عفونی و تمیز کرده و مجددا ً استفاده کرد. استفاده از این محفظه درسراسر کشور به منظور جلوگیری از آلوده شدن کارکنان درمانی و به ویژه کارکنان و پزشکان بخش بی هوشی به ویروس کووید-19 و موارد مشابه پیشنهاد می شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Use of intubation during corona

نویسندگان [English]

  • Shole Esalat 1
  • Navid Kalani 2

1 Department of anesthesia, Motahari hospital. Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran

2 َAnesthesia and pain control research center. Jahrom university of medical sciences, Jahrom, Iran

چکیده [English]

Dear Editor
As you are aware, one of the main concerns and tensions of anesthesiologists and physicians when intubating patients to the operating room is how to take care of themselves against the disease and prevent it. Since Covid-19 disease, among other known respiratory diseases, can have severe symptoms and complications and can even be life-threatening, pay attention to protective issues and how to effectively prevent the disease. The disease is of considerable importance. We set out to build an intubation chamber to immunize anesthesia personnel against the Quid 19 virus. We are currently facing a pandemic caused by Quid 19 in the world that the whole world is afraid of. One way of transmitting the virus is by spreading a drop in the air, which makes the medical staff need to use protective items such as N95 mask or shield when dealing with the patient. These protective principles are of particular importance to anesthesia personnel, especially during intubation when they are in direct contact with the patient's airways, and may be associated with respiratory particles contaminated with Quid virus when placing the endotracheal tube in the patient's airway. Encounter and lead to infection.

کلیدواژه‌ها [English]

  • COVID 19
References: 
1. Esalat, S. Use of intubation during corona. Pars 
Journal of Medical Sciences, 2000; 19(3): 20-21.