نویسندگان
1 استادیار گروه روانشناسی موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی کاویان مشهد، مشهد، ایران
2 دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: اختلال اضطراب جدایی، شایع ترین اختلال روانی در کودکان تلقی می شود که به طور جدی سلامت روان آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد، به همین دلیل اتخاذ رویکردهای درمان برای این اختلال از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی فیلم درمانی (فیلم "درون و برون") بر اضطراب جدایی کودکان مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر مشهد بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر تک آزمودنی و طرح A-B-A بود. افراد نمونه سه نفر از دختران11-12 ساله مبتلا به اضطراب جدایی در شهر مشهد در سال تحصیلی 97-98 بودند که با شکایت این نوع اضطراب به کلینیک احیا مراجعه کرده و توسط روان پزشک تشخیص داده شده بودند. نمونه ها به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از مصاحبه نیمه ساختار یافته تشخیصی برای اختلال DSM-IV و پرسشنامه اضطراب زانگ استفاده شد. از روش ترسیم نمودار برای تحلیل داده ها و محاسبه نرخ بهبودی و شاخص درصد داده های غیر همپوش برای بررسی اندازه اثر استفاده شد.
یافتهها: نمرات اضطراب در پیش آزمون و پس آزمون در بیمار اول از 59 به 48 با نرخ بهبودی (0.023) در بیمار دوم از 52 به 44 با نرخ بهبودی (0.018) و در بیمار سوم از 50 به 40 با نرخ بهبودی (0.025) کاهش یافت.
نتیجهگیری: از فیلم "درون و برون" به عنوان یک روش موثر برای کاهش اضطراب جدایی در کودکان میتوان استفاده کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Film Therapy (Inside-Out Film) on Separation Anxiety of Children Referred to Mashhad Counseling Centers : A Case Report
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor of Educational Psychology, Kavian Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
2 Phd student, Clinical Psychology, Faculty of Education Sciences and Psychology, University of Shiraz, Shiraz,,,Iran
3 M.A student, Clinical Psychology, Faculty of Education Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
Introduction: Separation anxiety disorder is considered to be the most common psychiatric disorder in children that
seriously affects their mental health. So adopting treatment approaches for this disorder is very important. The purpose of this study was the effectiveness of filmtherapy (Inside-Out Film) on separation anxiety disorder (SAD) of Children Referred to Mashhad Counseling Centers.
Materials and Methods: The research method is single case study and A-B-A design. The sample people were 3 girls 11-12 years old with separation anxiety disorder in Mashhad in the academic year 2018- 2019 who referred to Ehya clinic with separation anxiety complaint that had been previously diagnosed by a psychiatrist. They were selected through purposive sampling method. The tools were Structured Clinical Interview (SCID-I) and Zang anxiety questionnaire. To analyze the data, the method of diagrams and calculating the recovery rate and the index of non-overlapping data percentage (PAND) were used to evaluate the effect size.
Results: The anxiety scores from Pre-test and post-test was reduced from 59 to 48 with recovery rate (23%) in the first patient, in the second patient from 52 to 44 with recovery rate (18%) and in the third patient from 50 to 40 with a recovery rate (25%).
Conclusion: The (inside out) film can be used as an effective way to reduce separation anxiety in children.
کلیدواژهها [English]