نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد رشت،دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 دانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد رشت،دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد رشت،دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
4 دانشیار، گروه اعصاب اطفال، دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت، ایران
چکیده
مقدمه: مطالعات پیشین نشان می دهند که میزان ویتامین D سرم در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم (ASD) از افراد عادی پایین تر است و با مقدار پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا (hs-CRP) سرم رابطعه معکوس دارد . هدف از پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر دو روش مکمل یاری ویتامین D و تمرین در آب بر مقادیر ویتامین D و hs-CRP در کودکان مبتلا به ASD بود.
روش کار: در این مطالعه، 30 پسر مبتلا به ASD شهر رشت با میانگین سنی 2.83 ± 10.45 سال به صورت داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه مکمل یاری (10 نفر)، تمرین در آب (10 نفر) و کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. شرکت کننده ها در گروه مکمل یاری به مدت ده هفته، یک بار در هفته مکمل ویتامین D را به صورت خوراکی مصرف می کردند. گروه تمرین در آب به مدت 10 هفته، هفته ای 2 جلسه 60 دقیقه ای به تمرین در آب پرداختند. قبل و بعد از ده هفته، میزان ویتامین D و hs-CRP سرم اندازه گیری شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس با کمک نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد. سطح معناداری آماری p<0.05 در نظر گرفته شد.
یافته ها: ده هفته تمرین در آب و مکمل یاری هر دو موجب بهبود میزان hs-CRP سرم در کودکان اوتیسم شد (0.05>p)؛ اما، تنها مداخله مکمل یاری ویتامین D موجب بهبود میزان ویتامین D سرم شد (0.05>p ). مداخله تمرین در آب تاثیر قابل توجهی بر مقدار ویتامین D سرم نداشت.
نتیجه گیری: تمرین در آب و مکمل یاری ویتامین D به عنوان روش های درمانی کم هزینه می توانند موجب کاهش میزان hs-CRP و بهبود میزان ویتامین D سرم در کودکان مبتلا به ASD شوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparison of Aquatic Exercise Program and Vitamin D Supplementation on Vitamin D and hs-CRP Serum Levels in Children with Autism Spectrum Disorders
نویسندگان [English]
1 PhD Student, Department of Physical Education, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
2 Associate Professor, Department of Physical Education, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
3 Assistant Professor, Department of Physical Education, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht Branch, Rasht, Iran
4 Associate Professor, Department of child neurology, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
چکیده [English]
Introduction: Previous studies have shown that levels of vitamin D in children with autism spectrum disorder (ASD)
are lower than normal ones and it has a reverse relationship with hs-CRP serum levels. The purpose of this study was to compare the effect of two methods of vitamin D supplementation and aquatic exercise training on vitamin D and hs-CRP serum levels in children with ASD.
Materials and Methods: In this study, 30 boys with autism spectrum disorder in Rasht with an average age of 10.45 ± 2.83 were voluntarily selected and randomly divided into three groups of supplementation (N=10), aquatic exercise (N=10) and control groups (N=10). Participants in the supplementary group orally received vitamin D supplementation (50,000 units) for ten weeks, once a week. Aquatic exercise group received aquatic exercise training for ten weeks, 60 min/ 2 sessions per week. Serum levels of vitamin D and hs-CRP were measured before and after 10 weeks. For data analysis, ANCOVA was used at the level of p<0.05 and SPSS software, version 21 was utilized.
Results: Both ten weeks aquatic exercise and supplementary improved serum levels of his-CRP in children with autism (p <0.05); However, only vitamin D supplementation improved vitamin D serum levels (p <0.05) and aquatic exercise intervention had no significant effect on vitamin D levels.
Conclusion: Aquatic exercise and vitamin D supplementation, as low-cost therapies can reduce the level of hs-CRP and improve the serum level of vitamin D in children with ASD
کلیدواژهها [English]