[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 53-47 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر دو روش آموزشی سخنرانی و نمایش فیلم بر آگاهی دانش‌آموزان پسر پایه سوم ابتدایی شهرستان زاهدان درباره پیشگیری از حوادث و سوانح در سال تحصیلی 87-86
مهین نادری‌فر*، مجیدرضا اکبری زاده، محبوبه بیات
وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی
چکیده:   (11589 مشاهده)
مقدمه: سوانح و حوادث و آسیب‌ها مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده سلامتی و علل مرگ و میر افراد و سنین در بسیاری جوامع محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش به دو روش سخنرانی و نمایش فیلم بر آگاهی و نگرش دانش‌آموزان پسر مقطع سوم دبستان درباره پیشگیری از حوادث و سوانح انجام گردید. روش کار: این مطالعه به صورت نیمه‌تجربی بر روی 104 دانش‌آموز پسر پایه سوم ابتدایی که به شکل تصادفی به دو گروه آموزشی «نمایش فیلم» و «سخنرانی» تقسیم شدند، صورت گرفته است. ابزار مورد استفاده پرسش‌نامه پژوهشگرساخته بود که 15 سوال در خصوص آگاهی طراحی و به صورت مصاحبه بررسی شد. در ابتدا پیش‌آزمون انجام و سپس جهت گروه اول با روش سخنرانی به مدت 20 دقیقه در مورد پیشگیری از حوادث توضیح داده شد و جهت گروه دوم با استفاده از فیلم به مدت 20 دقیقه روش پیشگیری ازحوادث آموزش داده شد. دو هفته به دانش‌آموزان مهلت داده شد و سپس پس‌آزمون از گروه‌ها انجام شد و نتایج دو مرحله با استفاده از آمار توصیفی- تحلیلی با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت آنالیز اطلاعات از آزمون تی مستقل و آزمون تی دانشجویی استفاده شد. یافته‌ها: بین میانگین آگاهی قبل و بعد از روش‌های آموزشی تفاوت وجود داشت و ارتقاء آگاهی در روش نمایش فیلم از روش سخنرانی بیشتر بود. بین آگاهی و تحصیلات پدر و مادر رابطه معناداری وجود داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج لازم است که برنامه‌های آموزشی متناسب با سن دانش آموزان و ترجیحا روش های آموزشی محرک و جالب برای دانش‌آموزان تدوین شود.
واژه‌های کلیدی: آگاهی، سخنرانی، دانش اموزان
متن کامل [PDF 177 kb]   (2042 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1392/2/11 | ویرایش نهایی: 1396/12/12 | پذیرش: 1392/2/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naderifar M, Akbarizadeh M, Bayat M. The impact of lecturing and video playing methods (lecturing and video playing) on the knowledge of third grade male students about prevention of accidents and injuries in Zahedan, 2008. jmj. 2011; 9 (4) :47-53
URL: http://jmj.jums.ac.ir/article-1-86-fa.html

نادری‌فر مهین، اکبری زاده مجیدرضا، بیات محبوبه. مقایسه تاثیر دو روش آموزشی سخنرانی و نمایش فیلم بر آگاهی دانش‌آموزان پسر پایه سوم ابتدایی شهرستان زاهدان درباره پیشگیری از حوادث و سوانح در سال تحصیلی 87-86. مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (جهرم). 1390; 9 (4) :53-47

URL: http://jmj.jums.ac.ir/article-1-86-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی جهرم Journal of Jahrom University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4460