بررسی میزان شیوع افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم و ارتباط آن با افت تحصیلی
|
صدیقه نجفی پور*، شهرزاد یکتاطلب |
وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی |
|
چکیده: (4790 مشاهده) |
: افسردگی از علل مهم افت تحصیلی در نظام آموزشی به شمار می رود که منجر به کاهش عملکرد اجتماعی، شغلی و تحصیلی در فرد می شود لذا با تشخیص به موقع این اختلال در دانشجویان می توان از افت تحصیلی جلوگیری و فرصتی برای افزایش موفقیت های اجتماعی در دوران تحصیل و نهایتاً بهداشت روانی آنان و جامعه فراهم آورد. هدف از این بررسی، تعیین شیوع افسردگی در دانشجویان علوم پزشکی جهرم و ارتباط آن با افت تحصیلی بوده است.
روش کار: مطالعه به شکل مقطعی -توصیفی صورت گرفته است. جامعه موردمطالعه، شامل دانشجویان موفق و نا موفق رشته پزشکی و پرستاری دانشکده علوم پزشکی جهرم بودند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای دو بخشی بود. بخش اول پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک و تعدادی سئوالی در باره محل سکونت ، تحصیلات والدین، و وضعیت اشتغال و بخش دوم دربر دارنده سوالات مربوط به سنجش میزان افسردگی بر اساس آزمون بک بود.
یافته ها: نتایج نشان داد 4/45 درصد از دانشجویان مورد بررسی دارای افسردگی از درجه خفیف تا نسبتاً شدید بودند. تحقیق ارتباط معنی داری بین افسردگی و موفقیت تحصیلی نشان داد و(004/0 P=). در دانشجویان گروه ناموفق 75 درصد و در گروه موفق 4/39 درصد درجاتی از افسردگی خفیف تا متوسط مشاهده شد. بین افسردگی و جنس ،رشته تحصیلی ، سطح تحصیلات و شغل والدین رابطه آماری معنی دار مشاهده نشد.
نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که احساس افسردگی در بین دانشجویان و بخصوص دانشجویان ناموفق، از شیوع بالایی برخوردار است ،لذا بررسی بیشتر مسائل روانی و شخصیتی دانشجویان و فعال نمودن مراکز مشاوره برای آنها ضروری است. |
|
واژههای کلیدی: افسردگی، وضعیت تحصیلی، آزمون بک، دانشجویان |
|
متن کامل [PDF 1729 kb]
(1400 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1395/3/26 | ویرایش نهایی: 1396/12/13 | پذیرش: 1395/3/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|