نیازسنجی مهارت های زندگی در دختران پایه سوم دبیرستان های دولتی شهرستان جهرم از دیدگاه دانش آموزان، والدین و دبیران در سال 89-1388
|
مهناز صلحی*، مریم صحراییان، حمید حقانی، شیوا بیگی زاده |
وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی |
|
چکیده: (3676 مشاهده) |
شدند. ابزار تحقیق، سه پرسش نامه محقق ساخته با کسب اعتبار و روایی بود که طی آن ها از نمونه های آماری خواسته می شد ده مهارت زندگی را اولویت بندی کنند.
یافته ها: اولویت بندی ده مهارت زندگی از دیدگاه افراد مورد بررسی به ترتیب عبارت بود از: خودآگاهی، تصمیم گیری، ارتباط موثربا دیگران، تفکر خلاق، همدلی، روابط میان فردی، مقابله با استرس، حل مسئله، تفکرانتقادی، و کنار آمدن با هیجانات. از بین120 دانش آموز دختر دبیرستانی پایه سوم 7/56 درصد درطول دوران متوسطه آموزشی دررابطه با مهارت ها ی زندگی ندیده بودند.
بحث و نتیجه گیری: اولویت بندی مهارت های زندگی از دیدگاه سه گروه دانش آموزان پایه سوم ، والدین و دبیران متفاوت بود. مهارت های خودآگاهی، ارتباط با دیگران و تصمیم گیری به عنوان سه اولویت اول شناخته شدند. بیش از نیمی از دانش آموزان در طول دوره متوسطه، در زمینه مهارت ها آموزش ندیده بودند. |
|
واژههای کلیدی: مهارت های زندگی، نیازسنجی، اولویت یابی، دانش آموز دوره متوسطه |
|
متن کامل [PDF 165 kb]
(745 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر دریافت: 1395/3/4 | ویرایش نهایی: 1396/12/14 | پذیرش: 1395/3/4
|
|
|
|