مقدمه: با توجه به رشد سریع جمعیت در جهان و آثار مخرب آن روی بخشهای مختلف اجتماع و نقش کمرنگ مردان در برنامههای تنظیم خانواده، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش از طریق مدل اعتقاد سلامتی روی آگاهی و نگرش معلمین مرد شهرستان مرودشت در خصوص مشارکت در برنامههای تنظیم خانواده انجام شد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمهتجربی از نوع قبل و بعد بود که در آن با شیوه نمونه گیری تصادفی خوشهای تعداد 90 نفر از معلمین مرد شهرستان مرودشت انتخاب شدند. نمونههای انتخاب شده طی آزمون اولیه قبل از اجرای برنامه آموزشی و آزمون ثانویه بعد اجرای برنامه آموزشی، با استفاده از پرسش نامهای منطبق با مدل اعتقاد سلامتی ارزشیابی شدند. روش آموزش ارائه جزوه آموزشی و جلسه پرسش و پاسخ بود. دادهها با استفاده از آزمونهای t زوجی، مربع کای، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین نمرات آگاهی و نگرش در قبل و بعد از آموزش اختلاف معنادار آماری وجود دارد (001/0P<). همچنین ضریب همبستگی بین نمرات آگاهی و نگرش افراد با متغیرهای زمینهای سن، سن همسر، تعداد فرزند، شغل و سطح تحصیلات همسر نمونه ها نیز محاسبه شد. بحث و نتیجهگیری: آموزش با هدف افزایش مشارکت مردان در تنظیم خانواده میتواند باعث افزایش آگاهی و ارتقای نگرش افراد و بهداشت تنظیم خانواده شود. پیشنهاد میشود برنامه های مناسب آموزشی مختص مردان در این خصوص مد نظر قرار گیرد.
Mahmoodi A, Kohan M, Ebadifard Azar F, Solhi M, Rahimi E. The impact of education on the knowledge and attitude of male teachers about their practice of family planning: application of health belief model. jmj. 2011; 9 (3) :48-53 URL: http://jmj.jums.ac.ir/article-1-175-fa.html
محمودی ابوذر، کهن محمود، عبادیفرد آذر فربد، صلحی مهناز، رحیمی ابراهیم. تاثیر آموزش از طریق مدل اعتقاد سلامتی روی آگاهی و نگرش معلمین مرد در خصوص مشارکت در برنامههای تنظیم خانواده. مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (جهرم). 1390; 9 (3) :53-48