گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده: (416 مشاهده)
چکیده: مقدمه: بر اساس اظهار نظر متخصصان، استرس و اضطراب میتواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و افراد را در برابر بیماریها از جمله کرونا ویروس آسیبپذیر کند. براین اساس، هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسهی تاثیر امیدرمانی به شیوه شناختی- معنوی و تمرینات تایچی بر اضطراب ناشی از بیماری کرونا در دانشجویان بود. روشکار: روش پژوهش حاضر نیمهتجربی(پیش آزمون- پس آزمون) با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 45 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که دارای نمرات بالاتر در مقیاس اضطراب کرونا ویروس بودند به شیوۀ در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش امیدرمانی به شیوه شناختی- معنوی)10 جلسه؛ هفتهای 2 جلسۀ یک و نیمساعته) و برای گروه دوم تمرینات تای چی(10 جلسه؛ هفتهای 2 جلسۀ، 30 تا 40 دقیقهای) اعمال شد و گروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. همۀ آزمودنیها پیش از آغاز آموزش و پس از آن، مقیاس اضطراب کرونا ویروس علیپور و همکاران(1399) را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات اضطراب کرونا و مولفههای آن(علائم روانی و جسمانی) در گروه آموزش امیدرمانی به شیوه شناختی- معنوی نسبت به گروه تمرینات تایچی و در گروه تمرینات تایچی نسبت به گروه کنترل در پسآزمون به طور معنیداری کاهش یافته است (p<0/05). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که امیدرمانی به شیوه شناختی- معنوی در کاهش اضطراب بیماری کرونا در دانشجویان دختر موثرتر از تمرینات تایچی است.
Salehian M H, Yadolazadeh A, Ranjbari S. Comparison of the effect of Hope Therapy Based on Cognitive-Spiritual Approach and Tai chi Exercises on Anxiety due to Corona Disease in students. jmj. 2023; 20 (1) URL: http://jmj.jums.ac.ir/article-1-1568-fa.html
صالحیان میر حمید، یداله زاده عهدیه، رنجبری شیدا. مقایسه تاثیر امیدرمانی به شیوه شناختی- معنوی و تمرینات تایچی بر اضطراب ناشی از بیماری کرونا در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (جهرم). 1401; 20 (1)