مقدمه: اختلال اضطراب جدایی، شایع ترین اختلالات روانی در کودکان تلقی می شود که به طور جدی سلامت روان آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، به همین دلیل اتخاذ رویکردهای درمان برای این اختلال از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی فیلم درمانی (فیلم درون برون) بر اضطراب جدایی کودکان مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر مشهد می¬باشد. ابزار و روش¬ها: روش پژوهش حاضر تک آزمودنی و طرح A-B-A می¬باشد. افراد نمونه 3 نفر از دختران11-12 ساله مبتلا به اضطراب جدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 97-98 بودند که با شکایت اضطراب جدایی به کلینیک احیا مراجعه کرده بودند که و توسط روانپزشک تشخیص داده شده بودند. و به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از مصاحبه نیمه ساختار یافته تشخیصی برای اختلالات DSM-IV و پرسشنامه اضطراب زانگ استفاده شد. برای تحلیل داده¬ها از روش ترسیم نمودار و محاسبه نرخ بهبودی و شاخص درصد داده های غیر همپوش (PAND) برای بررسی اندازه اثر استفاده شد. یافته¬ها: نمرات اضطراب در پیش آزمون و پس آزمون در بیمار اول از 59 به 48 با نرخ بهبودی (23 0/0) در بیمار دوم از 52 به 44 با نرخ بهبودی (18 0/0) و در بیمار سوم از 50 به 40 با نرخ بهبودی (25 0/0) کاهش یافت. نتیجه¬گیری: از فیلم درون و برون بعنوان یک روش موثر در کاهش اضطراب جدایی در کودکان می¬توان استفاده کرد.
hajiarbabi F, shahhosseini tazik S, saffarian toosi M. The Effectiveness of Film Therapy (Inside-Out Film) on Separation Anxiety of Children Referred to Mashhad Counseling Centers : A Case Report. jmj. 2020; 18 (2) :41-48 URL: http://jmj.jums.ac.ir/article-1-1445-fa.html
حاجی اربابی فاطمه، شاه حسینی سعید، صفاریان طوسی مازیار. اثر بخشی فیلم درمانی (فیلم درون برون) بر اضطراب جدایی کودکان مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر مشهد: مطالعه موردی. مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (جهرم). 1399; 18 (2) :48-41