مرکز تحقیقات مولفه های اجتماعی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم ایران
چکیده: (2348 مشاهده)
مقدمه:حادثه رویدادی است که موجب آسیب قابلتشخیص شود. افزایش تصادفات رانندگی روند ارتقای سلامت جامعه را تهدید میکند. زیانهای جانی، مالی و روانی تصادفات، یک اولویت بهداشت عمومی است که سرمایهگذاری در آن ضروری است. لذا، در این پژوهش خصوصیات اپیدمیولوژیک سوانح و جراحتهای موتورسیکلت و دوچرخهسواران شهرستان جهرم بررسی شد.
روش کار:این پژوهش، توصیفی-مقطعی، تعداد 14111 سوانح موتورسیکلت و دوچرخه بهصورت سرشماری از آمارهای ثبتی اورژانس جهرم از سال 89-93 استخراج شد. ابزار گردآوری اطلاعات، چکلیست گزارش مراقبت اورژانس 115 بود. دادهها بهوسیله با آمار توصیفی و آمار استنباطی با نرمافزار spss14 تجزیهوتحلیل شد.
نتایج:62.7 درصد سوانح درونشهری بودند. 57.9 درصد از تصادفات در روز و 61.4 درصد مصدومان در سنین زیر 30 سال بودند. 1.3 درصد از تصادفات فوتی و بقیه جرحی بودند. بیشترین سوانح در ساعت 12 تا 2 و 18 تا 20 رخ داده است. شایعترین تروما، ضربه به اندامها (41.2 درصد) و ضربه به سر (28.9 درصد) بوده است. ماشین با موتورسیکلت (50.3 درصد) و واژگونی موتور (32.9 درصد) بیشترین وسیله نقلیه درگیر تصادفات بودند. فوت راکبان با ناحیه رخداد تصادف (OR=2.77)، فصل(OR =1.15)، سن (OR =0.624) و جنس(OR =2.065) ارتباط دارد.
نتیجهگیری:تصادفات فوتی موتورسواران، بیشتر در برون شهر و روشنایی روز، سنین پایین و مردان رخ داده است و شایعترین تروما ضربه به اندامها و ضربه به سر هستند. لذا برنامهریزی لازم، جهت آگاهی افراد از خطرات ناشی از آنها و استفاده از کلاه ایمنی صورت گیرد. همچنین فعالیتهای اورژانس در تصادفات برونشهری و حضور به موقع در صحنه تمرکز یابد.
Zahedinia F, Dowlatkhah H, kalani N, Ranjbar S, shakeri F. The epidemiologic characteristic of accidents and injuries in Two-wheeled vehicle rider in Jahrom city from 2009-2014.. jmj. 2018; 16 (4) :39-47 URL: http://jmj.jums.ac.ir/article-1-1100-fa.html
زاهدی نیا فجریه، دولتخواه حمیدرضا، کلانی نوید، رنجبر سلیمه، شاکری فاطمه. بررسی خصوصیات اپیدمیولوژیک سوانح و جراحتهای راکبان خودرو های دو چرخ شهرستان جهرم از سال 1389-1393. مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (جهرم). 1397; 16 (4) :47-39