[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 57-49 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش براساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری در زنان باردار
مرضیه جلالی*، محسن شمسی، نسرین روزبهائی، کورش کبیر
دانشگاه علوم پزشکی اراک
چکیده:   (7605 مشاهده)
زمینه وهدف: عفونتهای دستگاه ادراری از رایج ترین مشکلات طبی درزنان می با شد وبه علت تغییراتی که درحاملگی در بدن ایجاد میشود، زنان باردار معمولا برای ابتلا به عفونتهای ادراری مستعدتر هستند و به علت عوارض بالقوه ای که برمادر و جنین دارد بسیار با اهمیت است. این پزوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش براساس الگوی رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقاﺀ رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری در زنان باردار انجام شده است. مواد وروشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بوده که در آن 110 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان کرج شر کت داشتند، که به طور تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات، آزمایش کشت کامل ادرار و پرسشنامه طراحی شده بر اساس الگوی رفتار برنامه ریزی شده بودکه قبل از مطالعه روایی و پایایی آن بدست آمد. پس از برگزاری آزمون اولیه، نتایج با آزمونهای یومن ویتنی و همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد. سپس محتوای آموزشی بر این اساس طراحی و تدوین واجرا شد.3 ماه پس از مداخله، آزمون ثانویه با همان پرسش نامه اولیه انجام و داده ها با نرم افزار 18 spssتجزیه و تحلیل شد. یافته ها: بعد از مداخله آموزشی میانگین نمره سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده (نگرش، نرمهای انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده و قصد رفتاری) در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل بطور معنی داری افزایش یافت. (05/0> p). همچنین بعد از آموزش میزان بروز عفونت ادراری در گروه مداخله 3% و در گروه کنترل 11% بود و این کاهش از لحاظ آماری معنی داری بود( 05/0p< ). نتیجه گیری:برنامه آموزش بهداشت طراحی شده بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده در ارتقاﺀ رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری ﻣﺆثر بوده است. ضمن اینکه در اجرای این برنامه ها کنترل،پایش وپیگیری آموزشی توصیه می شود.
واژه‌های کلیدی: کلید واژه ها: آموزش / تئوری رفتار برنامه ریزی شده/زنان باردار/عفونت ادراری
متن کامل [PDF 691 kb]   (2926 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1393/2/18 | ویرایش نهایی: 1396/12/7 | پذیرش: 1393/7/19
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jalali M, shamsi M, Roozbhaei N, Kabir K. The Effect Of health Education Based On Theory of planned behavior On Behavioral Promotion Of Urinary Infection Prevention In Pregnant Women. jmj 2014; 12 (3) :49-57
URL: http://jmj.jums.ac.ir/article-1-332-fa.html

جلالی مرضیه، شمسی محسن، روزبهائی نسرین، کبیر کورش. تاثیر آموزش براساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری در زنان باردار. مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (جهرم) 1393; 12 (3) :57-49

URL: http://jmj.jums.ac.ir/article-1-332-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی جهرم Journal of Jahrom University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4514