[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 6-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزشی برچسب دار کردن ساختارهای اعضای بدن در یادگیری درس عملی کالبدشناسی
محمد پوراحمدی*، دانش جوشقانی، صدیقه نجفی‌پور، شیوا بیگی‌زاده
گروه آناتومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
چکیده:   (12323 مشاهده)
مقدمه: یکی از عوامل موثر در یادگیری عمیق دروس، به‌کارگیری روش‌های آموزشی فعال و استفاده از امکانات مناسب برای تمرین و تکرار دروس عملی می‌باشد. از آن جایی که یادگیری ساختارهای اعضای بدن در درس عملی آناتومی برای دانشجویان با مشکلاتی همراه است، برچسب دار کردن اعضای بدن می‌تواند فرصتی برای تکرار و تمرین بیش‌تر و در نهایت یادگیری فعال دانشجویان فراهم نماید. روش کار: دو گروه از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم برای این مطالعه انتخاب شدند. گروه یک (گروه آزمایش)، دانشجویان ورودی سال 1389 بودند که درس آناتومی سر و گردن عملی را به روش ساختارهای برچسب دار شده گذرانده بودند و گروه دو (گروه شاهد)، دانشجویان ورودی سال 1388 بودند که این درس را بدون برچسب دار شدن ساختارهای آناتومی گذرانده بودند. شرایط هر دو گروه یکسان بود. در پایان دوره، میانگین نمرات هر دو گروه با استفاده از آزمون T مقایسه شد. یافته‌ها: میانگین نمرات آناتومی گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد افزایش نشان داد و با 001 /0>p اختلاف دو گروه معنادار بود. در نظر سنجی به عمل آمده، 5/50 درصد دانشجویان، میزان تأثیر تدریس عملی آناتومی به روش برچسب دار کردن را در مقایسه با روش بدون برچسب در یادگیری بسیار زیاد، 75/38 درصد آن ها میزان تأثیر را زیاد، 10 درصد میزان را کم و 75/0 درصد آن ها ، بی تأثیر دانسته بودند. نتیجه گیری: با توجه به افزایش نمرات دانشجویان گروه آزمایش و نظر سنجی به عمل آمده، برچسب دار کردن ساختارهای آناتومی در یادگیری دانشجویان بسیار موثر است.
واژه‌های کلیدی: آناتومی، فعالیت آموزشی، یادگیری
متن کامل [PDF 466 kb]   (1991 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1392/3/19 | ویرایش نهایی: 1396/5/18 | پذیرش: 1392/7/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourahmadi M, Javeshghani D, Najafipour S, Bigizadeh S. The effect of labeling the body organs on the learning of practical anatomy courses. jmj. 2013; 11 (1) :1-6
URL: http://jmj.jums.ac.ir/article-1-113-fa.html

پوراحمدی محمد، جوشقانی دانش، نجفی‌پور صدیقه، بیگی‌زاده شیوا. تأثیر آموزشی برچسب دار کردن ساختارهای اعضای بدن در یادگیری درس عملی کالبدشناسی. مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (جهرم). 1392; 11 (1) :6-1

URL: http://jmj.jums.ac.ir/article-1-113-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی جهرم Journal of Jahrom University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4419