مقدمه: امروزه افزایش تلاش افراد برای زیبایی و جوان سازی، منجر به ترویج اعمال جراحی پلاستیک گردیده که همین امر زمینه را برای تشدید احتمال بروز خطا و نیز افزایش نارضایتی بیماران از نتایج بدست آمده فراهم کرده است. روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی و بر اساس تحلیل دوباره داده ها انجام گرفت. با بررسی پرونده های موجود در پزشکی قانونی استان فارس، در مجموع 132 پرونده ارجاع شده به این سازمان در کمسیون جراحی پلاستیک قرار داشت که 58 مورد مربوط به شکایت از جراحان پلاستیک بود. از بین 58 متشاکی 24 مورد (41.4%) تبرئه و 34 مورد 58.6% محکوم به قصور شدند و نیز 55 مورد (94.8%) از متشاکیان مرد و 3 مورد (5.2%) زن بودند. بیشترین علت قصور عدم مهارت بود که شامل 16 پرونده (%6/66) شد و پس از آن بیاحتیاطی با %8/20 وقصور مرکب (%3/8) قرار گرفت؛ همچنین بیشترین علت شکایت نقص زیبایی با %6/58 بود. نتیجه گیری: به طور کلی این مطالعه نشان داد که بیشترین علت شکایت از جراحان پلاستیک نقص زیبایی و عدم رضایت از نتایج عمل بوده و این امر جراحان پلاستیک را ملزم به تفهیم بهتر نتایج عمل برای بیمار می کند؛ همچنین بیشترین علت قصور عدم مهارت بود که نشاندهنده اهمیت کسب مهارت توسط جراحان است.
Rasekhjahromi A, Doroudch A R, Motazedian G, Zarenezhad M, Ahmadi F, Kalani N et al . Frequency of Litigations from plastic surgeon physician's refering to Fars provience forensic medicine organization between 2013 and 2020. jmj. 2021; 19 (4) :19-25 URL: http://jmj.jums.ac.ir/article-1-1667-fa.html
راسخ جهرمی اطهر، درودچی علیرضا، معتضدیان غلامرضا، زارع نژاد محمد، احمدی فاطمه، کلانی نوید و همکاران.. بررسی فراوانی شکایات از پزشکان جراح پلاستیک مراجعه کننده به سازمان پزشکی قانونی استان فارس بین سال های 1392 تا 1399. مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (جهرم). 1400; 19 (4) :25-19