نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار،گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 استادیار، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
چکیده
مقدمه: بر اساس نظر متخصصان، استرس و اضطراب میتواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و فرد را در برابر بیماریها از جمله کرونا آسیبپذیر کند. از این رو، هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر امیدرمانی به شیوه شناختی- معنوی و تمرینات تایچی بر اضطراب ناشی از بیماری کرونا در دانشجویان بود.
روشکار: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی (پیش آزمون- پس آزمون) با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 45 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که دارای نمرات بالاتری در مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS8) بودند به شیوۀ در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفری) و یک گروه کنترل (15 نفری) قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش امیدرمانی به شیوه شناختی- معنوی( 10 جلسه؛ هفتهای 2 جلسۀ یک و نیم ساعته)، برای گروه دوم تمرینات تای چی (10 جلسه؛ هفته ای دو جلسه 30 تا 40 دقیقه ای) اجرا شد و برای گروه کنترل هیچ نوع آموزشی در نظر گرفته نشد. همه آزمودنی ها پیش از آغاز آموزش و پس از آن، پرسش نامه اضطراب بیماری کرونای علیپور و همکاران (1399) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها ازتحلیل کواریانس استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات اضطراب بیماری کرونا و مولفههای آن (علائم روانی و جسمانی) در پس آزمون در گروه آموزش امیددرمانی به شیوه شناختی-معنوی نسبت به گروه تمرینات تای چی و در گروه تمرینات تای چی نسبت به گروه کنترل به طور معناداری با کاهش همراه است (p<0.05). تفاوت سه گروه دانشجویان در نمرۀ کل اضطراب بیماری کرونا و مولفه های آن به ترتیب با اندازه اثر 0.74، 0.70 و 0.62 بود.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که امیدرمانی به شیوه شناختی- معنوی در کاهش اضطراب بیماری کرونا در دانشجویان دختر موثرتر از تمرینات تایچی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparison of the effect of Hope Therapy Based on Cognitive-Spiritual Approach and Tai chi Exercises on Anxiety due to Corona Disease in students
نویسندگان [English]
1 Assist. Prof., Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 Department of Physical Education, Farhangian University, Tehran, Iran
3 Assist. Prof., Physical Education, Urmia branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
چکیده [English]
Introduction: According to experts, Stress and anxiety can weaken the immune system and make people vulnerable
to diseases such as corona virus. Accordingly, the aim of this study was to compare the effect of Hope Therapy Based on Cognitive-Spiritual Approach and Tai chi Exercises on Anxiety due to Corona Disease in students.
Materials and Methods: A Semi-experimental design was conducted (pre-test and post-test) with two experimental and one control groups. 45 female students of the Islamic Azad University of Tabriz who had higher scores on the Corona virus Anxiety Scale (CDAS8) were selected by convenience sampling and randomly divided into two experimental groups (15 people in each group) and one control group (15 people). For the first group, Hope Therapy Based on Cognitive-Spiritual Approach training (10 sessions; Week 2 sessions, one and a half hours) and for the second group, Tai chi Exercises (10 sessions; Week 2 sessions, 30 to 40 minutes) was applied and the control group did not receive any training. Prior and after the training, the subjects completed Corona virus Anxiety Scale Alipour et al. (2020). Analysis of covariance was used to analyze the data.
Results: The results showed that the mean scores of Corona Disease Anxiety and its components (psychological and physical symptoms) reduced significantly in the Hope Therapy Based on Cognitive-Spiritual Approach training group comparison to Tai chi exercises group and in the Tai chi Exercises group comparison to the control group in the post-test (P < 0.05). The difference between the three groups in the total score of students' Corona Disease Anxiety and its components (physical and psychological symptoms) are effect amount with 0.74, 0.70 and 0.62, respectively.
Conclusion: The results showed that Hope Therapy Based on Cognitive-Spiritual Approach is more effective in reducing corona disease anxiety in female students than Tai chi exercises.
کلیدواژهها [English]