سقط جنین به منظور نجات جان مادر

نویسنده

وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی

چکیده

سقط جنین یکی از موضوعاتی است که در علوم مختلف و از جنبه های متعدد مورد بحث و بررسی قرار می گیرد . از جمله آن علوم فقه و حقوق اسلامی و دیگری حقوق جزایی . جنین در صورتی که به مرحله زندگی مستقل از مادر رسیده باشد و ماندن آن در رحم ، سلامتی وی را تهدید نماید ، از نظر فقه و حقوق بایستی بدون درنگ از مادر جدا شود و به وسیله دستگاههای مخصوص نگهداری و پرورش یابد. در این صورت ما با پدیده انتقال جنین مواجهیم نه سقط جنین . حالت بعدی این است که جنین به مرحله حیات مستقل از مادر نرسیده و ماههای اولیه حیات جنینی خود را سپری می سازد . در این صورت خواه روح در آن دمیده شده باشد یا نشده باشد . اگر حیات مادر را تهدید نماید و وضعیت بگونه ای باشد که بایستی یکی فدای دیگر شود ، فقیهان بر اساس مبانی و قواعد فقهی معتقدند که بایستی یکی از آندو که یقیناً یا احتمالاً مهم تر و احتمال زنده ماندنش بیشتر است ، بر دیگری ترجیح داده شود و در صورتی که هر دو از اهمیت یکسان برخوردار باشند به حکم عقل یکی از آندو به دلخواه بر دیگری ترجیح داده می شود. بنابراین در این وضعیت اگر مادر یا پزشک اقدام به سقط جنین نماید ، خلاف شرع انجام نداده است. البته در صورت اقدام به سقط و در صورت مطالبه اولیای دم بایستی دیه جنین در هر مرحله ای که باشد پرداخت شود.

اما مقررات جزایی کشورمان در حال حاضر و به حکم ماده 17 آیین نامه انتظامی پزشکی مصوب سال 1348 و به استناد تفسیری که شورای نگهبان از این ماده نموده است ، تنها در صورتی که حیات مادر در خطر باشد و هنوز روح در جنین دمیده نشده باشد ، اجازه سقط جنین داده است. این در حالی است که مبانی و منابع فقه پویای شیعی کاملاً تکلیف مادر و پزشکان را در زمانی که روح در جنین دمیده شده باشد روشن ساخته است . امید است قانون گذاران کشورمان با تجدید نظر در مقررات مربوط به سقط جنین ، همگان را از بلاتکلیفی و سردرگمی و احیاناً از توسل اجباری به راههای خطرناک و غیرقانونی رها سازد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Abortion for keeping mother alive

نویسنده [English]

  • Mohammad hossin Modaber

چکیده [English]

Abstract :

Abortion is one of the topics that is discussed from different points of view such as Islamic Law, Jurisprudence, and criminal law .If the fetus is at the sthtrimatn and remain in the uterus threatens mother's life, according to Islamic law and Jurisprudence, it should be removed from the uterus and taken care of in certain devices .In this case ,we deal with the phenomena of fetus transfer rather than abortion.

On the other hand ,if the fetus is still dependent on the mother and remains at an embryonic stage of development whether it has life or not , if it threatens the mother's life and one of them prefers to other, one of them should be selected. The Jurists believe that the one who is less likely to live on should be given the priority for the death choice, and if they have an equal chance to live on , one of them should be sacrificed on the basis of reasonable decision .Therefore , under this circumstance if the doctor or the mother performs abortion , he/she has not acted against Islamic law. Of course if the abortion is performed ,the due compensation should be paid if it is demanded by the family.But the present penal laws in our country ,and based on the article seventeen of medical disciplinary passed in 1348 which came into effect after the Guardian Council had made a change in it , allow abortion only when the mother is in danger and the fetus is inanimate. It holds true while the dynamic principles derived from Shiah Fegh have entirely made clear what measures both the mother and the doctor shoud take if the fetus is animat .It's hoped that law makers in our country will revise the laws related to abortion ,put an end to the confusion of those involved ,and therefore ,prevent some from types of unsafe and illegal methods

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fetus
  • abortion
  • starting point of embryonic life
  • necessity
  • soul
  • spirit
-محقق داماد، م. مجموعه مقالات اخلاق پزشکی ،ج5 مقاله تحقیق در مورد سقط جنین ، عوارض ، مسائل و موضوعات پیرامون آن .چاپ اول تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اخلاق پزشکی 1373. ص164 تا ص 166 . 2-عبادی،ش. حقوق پزشکی ، چاپ دوم تهران ، انتشارات کتابخانه گنج دانش ، 1372 . ص 125 3- حسینی ، ا . بررسی مقدماتی اصول روان شناسی اسلامی ، ج اول ، چاپ اول ، مشهد ، انتشارات آستان قدس رضوی ،1364 . ص 25 . 4-قرآن، مؤمنون /13 . 5-طباطبایی ،محمدحسین . تفسیرالمیزان ج15 .چاپ اول ، قم ، انتشارات جامعه مدرسین ، ص20 . 6-نجفی،م ح .جواهرالکلام ، ج43 ، لبنان بیروت ، ص356 7- حر عاملی ، م ح. وسایل الشیعه ، ج19 لبنان و بیروت ، 1391 . ص237 . 8-قرآن مجید ،بقره /173 ، مائده /3 ، انعام /145 ، نحل /115 . 9-صدوق، م . التوحید ، چاپ اول ، قم . انتشارات جامعه مدرسین ،1375 ص353 . 10- انصاری ،م. الرسائل ، ج اول ، چاپ اول ، قم ، انتشارات جامعه مدرسین ، 1407 هجری قمری ، ص 320. 11-وحیدی،م.احکام بانوان ، چاپ چهاردهم تهران ، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی ، 1374 .ص 96 . 12-بی آزار شیرازی ، ع. رساله نوین فقهی –پزشکی (بهداشت) ، چاپ اول ، تهران 1375 ، ص 189 . 13-نصری، ع. انتظار بشر از دین چاپ سوم ، تهران مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر ، 1379 ، ص 150. 14-مجلسی، م. بحارالانوار ، ج 17 ، بیروت دارالاحیاء التراث العربی ، ص116 . 15-کاظم پور، ش.احکام در مراکز بهداشتی و درمانی ، چاپ دانشکده پرستاری و مامایی ، تهران ، ص97. 16-صافی گلپایگانی ، ل. استفتاءات پزشکی ، چاپ اول ، قم ، دارالقرآن الکریم ، ص65 . 17-مشکینی، ع. اصطلاحات الاصول ، چاپ دوم ، قم ، چاپخانه حکمت ، 1348 ، ص202 . 18-همان ص105 . 19-آخوند خراسانی ، م.کفایه الاصول ، چاپ اول ، قم مؤسسه النشر الاسلامی 1412 هجری قمری ، ص406 20-مظفر، م. اصول الفقه ، ج2 ، نشر دانش اسلامی ، 1405 ، ص 194 . 21-محمدزاده، خ. پزشکی در آیینه اجتهاد ، چاپ اول تهران ، انتشارات انصاریان ، 1375 ،ص154 . 22-نانگیر، ح. ضروریات فقه پزشکی ، کاشان ، دانشکده علوم پزشکی ، 1375، ص8 23-عبادی،ش.حقوق پزشکی، چاپ دوم تهران ، کتابخانه گنج دانش ، 1372 ،ص125 .مجموعه کامل قوانین و مقررات جزایی سال 1371 . انتشارات کتابخانه گنج دانش ، ص647 . 24-مجموعه کامل قوانین ومقرات جزایی سال 1371 . انتشارات کتابخانه گنج دانش ، ص 647 25-روزنامه رسمی ش 1557 مورخ 8/8/1363 .