نویسندگان
وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی
چکیده
سلامتی مردم هر جامعه به عنوان مهمترین شاخص و عامل پیشرفت و بقای جامعه است و زمانی این مهم بدست می آید که تک تک اعضاءاجتماع با رعایت اصول بهداشت آنرا تضمین نمایند از طرف دیگر رعایت اصول بهداشتی نیز مستلزم آگاهی و عمل به آن است و در اینجاست که اهمیت آموزش بهداشت در سطح جامعه مشخص می گردد.
با توجه به اهمیت آموزش بهداشت و ارتباط آن با توزیع نیروی انسانی ،این مطالعه باهدف بررسی تاثیر آموزش اصول بهداشت فردی به دانش آموزان برآگاهی و عملکرد خانواده یشان در منطقه شهرک سجادیه شیراز انجام شد.
این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در آن از 160 نفر از والدین دانش آموزان پسر مقطع اول و دوم راهنمایی شهرک سجادیه و از طریق نمونه گیری آسان انجام گرفته است 80 نفر در دو گروه شاهد و مورد در (هر گروه 40 نفر پدر و 40 نفر مادر) جهت انجام تحقیق مذکور انتخاب شدند.
ابزار گرد آوری داده ها را فرم پرسشنامه دو مرحله ای (قبل و پس از آموزش) تشکیل داده است که حاوی اطلاعات مربوطه به میزان آگاهی و عملکرد خانواده می باشد. جهت تحلیل داده ها از روشهای آماری توصیفی در تعیین توزیع داده ها و از آمار استنباطی جهت بررسی ارتباط بین متغیرهای پژوهش استفاده شده است ،
نتایج پژوهش نشان داد که آموزش به دانش آموزان باعت افزایش آگاهی و بهبود در نحوه عملکرد بهداشتی والدین آنها با اختلاف معنی دار (P<.05) نسبت به گروههای شاهد شده است .
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the effect of Individual health education on Knowledge and practice of students in shiraz sajadieh town
نویسندگان [English]
چکیده [English]
Introduction:
Public health is one of the most Important factors that Development of each community Depend to it . and health education is very important because community health is depent to community cooperation.
This research with aim of determine the effect of individual health teaching on knowledge and practice of student’s families was done .
Method:
Determine the effect of teaching individual health on knowledge and practice of student’s families This research is a quasi experimental study containing case and control groups : the case group was contained of 80 student s’ parents and the control group was selected the same as the case group .
The sampling method was convenient methods and Data gathering performed by questionnaire in two steps before and after students education
Results & Conclusion :
The data was analyzed by pair T-Test in both group that in case group was significant difference between before and after education (p<0.05) but in control group haven’t been seen significant differences.
کلیدواژهها [English]