مقایسه تاثیر دو روش آموزش سناریوهای بالینی و نقد همردگان بر دانش و عملکرد دانشجویان در مراقبت از بیماران

نویسندگان

وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی

چکیده

دانشجویان باید بتوانند اطلاعات خود را  به تفسیر نموده وبا ایجاد ارتباط بین اطلاعات جدید و اطلاعات موجود خود از آن در جهت حل مسائل جدید استفاده نمایند . مطالعه حاضر با هدف بررسی کارایی دو روش آموزشی نقد همردگان و سناریوهای بالینی درارتقاء دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در مراقبت از بیماران صورت گرفته است.

مواد وروشها :

مطالعه حاضریک مطالعه تجربی که بر روی 42نفر از دانشجویان بالینی پرستاری می باشد . دانشجویان به صورت تصادفی به دو بخش تقسیم شده وتحت دو روش آموزشی نقد همردگان و سناریوهای بالینی مورد آموزش قرار گرفتند. داده ها از طریق پیش آزمون با سوالات کوتاه پاسخ و پس آزمون با بررسی چک لیست عملکرد گردآوری شده اند.

نتایج :

 اختلاف معنی داری بین میانگین نمرات بدست آمده ازدانش و عملکرد دانشجواز طریق دو روش آموزش مشاهده شده به گونه ای که موید بالاتر بودن میانگین نمرات در روش یادگیری از طریق نقد  همگردگان بود ( p<0.05) .

نتیجه گیری :

با توجه به نتایج بدست آمده و نظر به تاثیر مثبت روش نقد همردگان درارائه بازخورد ویادگیری مهارت های بالینی ، توصیه می شود که استفاده از روش های متنوع آموزشی به خصوص استفاده از یاران همگروه در انتقال و بازتاب مهارت های بالینی به عنوان یک روش خلاق ومشارکتی به منظور حل مشکلات آموزشی بالینی استفاده شده و در آینده به عنوان یک روش آموزش در بخشهای بالینی مورد استفاده قرار گیرد

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Assessing quality of teaching from two method of scenario base learning and peer group review in knowledge and performance of student in patient care

نویسندگان [English]

  • Leila Mosslanejad
  • saeed Sobhanian

چکیده [English]

Introduction : students must be able to interpret ,their information and integrate the new information with their present knowledge in order to solve the new issues, the present study aims to investigate the efficacy of two methods of peer review and scenario- based leaning on the promotion of nursing student’s knowledge and performance in patient care.


Material and method : This research is an experimental study on 42 nursing students . the students were randomly decided into  two groups and were taught the two methods of pees review an scenario-based methods .in the pretest , data were collected using shout essay questions and in the post-text . the students were tested through performance checklist.


Result :The findings of this study revealed that there was a significant difference between the student’s mean scores on knowledge and performance in the two methods (p<.05).the difference between the mane score of the diagnosis ,disease/ nursing process, nursing intervention and nursing education in the pre-and post-tests was statistically significant(p<0.05).


Conclusion: considering the results obtained and the effective ness of peer review in the student’s clinical skills ,it is songfest’s methods of teaching as critical and cooperative learning skills as a were fall approach to be practiced in clinical teaching. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Peer group review –scenario base learning student clinical skills