تأثیر آموزش از طریق الگوی اعتقاد بهداشتی بر انجام آزمون پاپ اسمیر در زنان تحت پوشش مراکز شهری زرندیه

نویسندگان

1 بخش آموزش بهداشت، دانشکده پرستاری ساوه، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران

2 شبکه بهداشت و درمان زرندیه، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران

3 بخش آموزش بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: علی رغم قابل پیشگیری بودن سرطان دهانه رحم، بروز آن حتی در بین زنانی که به برنامه‌های غربالگری و درمانی دسترسی دارند مشاهده می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش از طریق الگوی اعتقاد بهداشتی بر انجام آزمایش پاپ اسمیر در زنان تحت پوشش مراکز شهری زرندیه انجام شده است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع مداخله ای با شاهد می‌باشد که روی 120 نفر از زنان تحت پوشش مراکز شهری زرندیه انجام شده است. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش نامه روا و پایای (82/0=α)، طراحی شده بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بود. برنامه آموزشی بر اساس داده‌های گردآوری شده پیش آزمون طراحی و در سه جلسه برای گروه آزمون اجرا شد. داده‌ها دو ماه بعد از مداخله آموزشی با استفاده از همان پرسش‌نامه اولیه گردآوری و با استفاده از آزمون‌های تی زوجی، تی مستقل، مربع کای تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمره همه سازه های مدل اعتقاد بهداشتی (خودکارآمدی، حساسیت، شدت، منافع و موانع درک شده) در گروه آزمون افزایش داشت. همچنین میزان انجام آزمایش پاپ‌اسمیر در گروه آزمون از 30 درصد (قبل از آموزش) به 9/53 درصد (بعد از آموزش) افزایش یافت (01/0P<). نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش، برنامه های آموزش بهداشت برای ترغیب افراد به شرکت در برنامه های غربالگری سرطان دهانه رحم نیاز به استفاده از نظریه‌ها و مدل‌های تغییر رفتار دارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of health education program based on Health Belief Model on the performance of Pap smear test among women referring to health care centers in Zarandieh

نویسندگان [English]

  • Mahmmod Karimy 1
  • Mahdi Gallali 2
  • SHamsaldin Niknami 3
  • Frkhondeh Aminshokravi 3
  • Sedigheh Tavafian 3

1

2

3

چکیده [English]

Introduction: Despite the fact that cervical cancer is highly preventable, it still continues to occur, even among women who have access to cancer screening and treatment services. This study aimed to determine the effect of health education program based on Health Belief Model on the performance Pap smear test. Material and Methods: This random clinical trial was carried out on 120 women in Zarandieh. Data were collected using a valid and reliable questionnaire based on Health Belief Model which was completed by the participants. After the analysis of pre-test results, the educational program was designed and the experimental group participated in 3 educational sessions during one week. Two months after the intervention, a post-test was performed and analyzed using t-test، t-paired and x2. Results: Our findings indicated that mean scores of HBM Model constructs (self-efficacy, susceptibility, severity, benefit and barriers perceived) were significantly increased in the experimental group compared to the controls after the intervention. Also, performance of pap smear test increased significantly among the experimental group as compared to the controls after the intervention(P<0.01) (before intervention 30%, after intervention 53.9% in the experimental group). Conclusion: Health education programs are recommended to use the theories and models of changing of individuals' behavior in organization levels for to Help Plan Effective Programs as the uptake of cervical cancer screening (Pap smear).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Papanicolaou Smear
  • health
  • Women