بررسی تأثیر آموزش خودآزمایی پستان بر آگاهی، نگرش و عملکرد زنان تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر نورآباد ممسنی در سال 1388

نویسندگان

1 بخش بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

2 مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

چکیده

مقدمه: یکی از روش‌های غربالگری سرطان پستان، خودآزمایی آن است. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش خودآزمایی پستان بر آگاهی، نگرش و عملکرد زنان انجام شد. روش کار: در این پژوهش کار آزمایی بالینی، 100 نفر (50 نفر گروه مورد، 50 نفر گروه شاهد) از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر نورآباد ممسنی در سال 1388 بررسی شدند. به گروه مورد سه جلسه آموزش داده شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش نامه‌ای مشتمل بر چهار قسمت مشخصات فردی، سؤالات آگاهی، نگرش و عملکرد بود. داده‌ها با کمک نرم افزار SPSS و با استفاده آزمون‌های آماری آنالیز واریانس، تی زوجی، فی و رگرسیون تحلیل شدند. یافته‌ها: پژوهش نشان داد آموزش باعث بالا رفتن سطح آگاهی، نگرش و عملکرد زنان در رابطه با خودآزمایی پستان می‌شود. میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد در گروه مورد (001/0p=) نسبت به شاهد (به ترتیب 309/0p=، 233/0p= و 489/0p=) بعد از مداخله آموزشی به طور معناداری افزایش نشان داد. نتیجه گیری: در راستای پیشگیری و درمان به موقع سرطان پستان در زنان باید کلاس‌های آموزشی به طور مداوم در مراکز بهداشتی درمانی برگزار شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of education about breast self-examination on knowledge, attitude and practice of women in Nourabad Mamasani health clinics, 2009

نویسندگان [English]

  • SeyedMansoor Kashfi 1
  • Ali Khani Jeihooni 2
  • Maryam Yazdankhah 1

1

2

چکیده [English]

Introduction: One of the methods of breast cancer screening is its self-examination. This study reviews the effect of education about breast self-examination on women’s knowledge, attitude and practice. Material and Methods: This clinical trial was conducted on 100 (50 cases, 50 controls) women who referred to health centers in NourAbadMamasani. The participants in the experimental group were trained during 3 sessions. The data gathering tool was a questionnaire consisting of four parts: personal details, and questions on knowledge, attitude and practice. The collected data were analyzed in SPSS software using T-test, ANOVA, Regression and Chi square. Results: The results of the study showed that education increased the women's awareness, attitude and performance of breast self-examination. The mean scores of awareness, attitude and performance significantly increased after the educational intervention in the experimental group (p=/001) as compared to the control group (p=0.309, p=0.233, p=0.489). Conclusion: There is a need that health care centers provide some educational courses on prevention and treatment of breast cancer for women in the appropriate time.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Breast Self-examination
  • Knowledge
  • Attitude