نویسندگان
وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی
چکیده
مقدمه: امروزه اساتید به دنبال راهی برای یادگیری بهتر دانشجویان هستند و ابداع روشهای مختلف آموزش نیز در همین راستا میباشد. یکی از روشهای با سابقه طولانی که اساتید برای ارزیابی میزان یادگیری دانشجویان به کار میگیرند، برگزاری امتحانهای کوچک (quiz) است. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر این گونه امتحانها روی نمره درس دانشجویان رشته پزشکی دوره فیزیوپاتولوژی در دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام شده است. روش کار: در مطالعه حاضر تأثیر دو روش آموزش، با امتحان کوچک و بدون امتحان کوچک روی 32 نفر از دانشجویان دوره فیزیوپاتولوژی مبحث بیماریهای عفونی بررسی شد. دانشجویان به دو گروه تقسیم شدند. از گروه اول در هر جلسه، از مطالب گفته شده جلسه قبل امتحان کوچک گرفته شد و از گروه دوم هیچ امتحان کوچکی به عمل نیامد. در نهایت نمره نهایی دانشجویان دو گروه با کمک آزمون t زوجی با یک دیگر مقایسه شدند. یافتهها: میانگین نمره نهایی دانشجویانی که در طول دوره از آنها امتحان کوچک به عمل آمده بود برابر با 35/8 ± 12/78 و دانشجویانی که مورد امتحان کوچک قرار نگرفته بودند برابر با 05/13 ± 10/81 بود (11/0p=). نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که در درس عفونی انجام امتحان کوچک در طول دوره نتوانسته است روی نمره نهایی دانشجویان تأثیر داشته باشد و لازم است اثر این نوع امتحانات در مقاطع و رشتههای دیگر بیشتر بررسی شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of quizzes on the studentsâ scores in final exam
نویسندگان [English]
چکیده [English]
Introduction: Today, every teacher applies some methods for better learning of students, so different educational methods have been invented. One of the traditional methods is quiz. In this method, the teacher asks some questions about the previous lesson in the beginning of the lecture. Therefore, the students are obliged to read the lectures during the course of their study. The present study is conducted to evaluate the effect of this method on the score of the final exam in students in physiopathology course, in Jahrom University of Medical Sciences. Materials and Methods: In this self-control trial study, 32 students were enrolled. The lectures were divided into two groups: in the first group quizzes were done in the beginning of every lecture and in second group no quiz was done. At last, the mean scores of the final exam were compared between these two groups using t-test. Results: The mean score of the final exam in the first group (with quiz) was 78.12 ± 8.35 and in second group (without quiz) it was 81.10 ± 13.05 (p=0.11). Conclusion: The results of this research showed that quizzes during the course of study have no effect on the final score of the students. For evaluation of this effect, more research is warranted
کلیدواژهها [English]