[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( تابستان92 1392 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 45-52 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش شناخت‌درمانی گروهی بر اضطراب سلامت دانشجویان پرستاری
الهه محمد خانی شالی*، احمد علی پور، سمیرا حسن زاده پشنگ
پیام نور
چکیده:   (16966 مشاهده)
مقدمه: اضطراب سلامت، یکی از اختلالات اضطرابی شایع در بین دانشجویان گروه های علوم پزشکی است که می‌تواند در عملکرد تحصیلی و شغلی آن‌ها اثر بگذارد. هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر آموزش شناخت‌درمانی گروهی بر اضطراب سلامت دانشجویان پرستاری است. روش کار: این مطالعه یک تحقیق نیمه آزمایشی روی 30 نفر از دانشجویان رشته پرستاری با نمره اضطراب سلامت بالاتر از میانگین بود. دانشجویان به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. بعد از تکمیل فرم کوتاه پرسش نامه اضطراب سلامت توسط هر دو گروه، شناخت درمانی گروهی به مدت دوازده جلسه 90 دقیقه ای به گروه آزمایش آموزش داده شد. سپس هر دو گروه آزمایش و کنترل بار دیگر پرسش نامه را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از آزمون کوواریانس تک متغیری تحلیل شدند. سطح معناداری آماری، 05/0P در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد آموزش شناخت درمانی گروهی، اضطراب سلامت را در دانشجویان پرستاری کاهش می‌دهد (017/0 P). نتیجه‌گیری: آموزش شناخت درمانی گروهی در کاهش میزان اضطراب سلامت دانشجویان پرستاری نقش به سزایی دارد. بنابراین نتایج پژوهش می‌تواند در برنامه ریزی مداخلات درمانی از جمله توسعه برنامه های آموزشی دانشجویان علوم پزشکی استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: شناخت درمانی، اضطراب، سلامت، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 531 kb]   (3360 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1392/3/20 | ویرایش نهایی: 1396/12/12 | پذیرش: 1392/7/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohamadkhani Shali E, Alipor A, Hasanzadeh Pashang S. Effect of cognitive therapy training in groups on health anxiety among nursing students. jmj. 2013; 11 (2) :45-52
URL: http://jmj.jums.ac.ir/article-1-119-fa.html

محمد خانی شالی الهه، علی پور احمد، حسن زاده پشنگ سمیرا. تأثیر آموزش شناخت‌درمانی گروهی بر اضطراب سلامت دانشجویان پرستاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (جهرم). 1392; 11 (2) :45-52

URL: http://jmj.jums.ac.ir/article-1-119-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( تابستان92 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی جهرم Journal of Jahrom University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4331